tisdag 13 januari 2009

Spektaklet kring Liza Marklunds böcker

Jag kan ärligt talat säga att jag nog en av de få (?) som inte har läst någon av Liza Marklunds böcker "Gömda: en sann historia" och "Asyl". Därför kan jag också med objektiva ögon betrakta och bedöma spektaklet nu när Monica Antonsson har skrivit boken "Mia - sanningen om Gömda".

Lizas böcker är skönlitterära, baserade på en sann händelse - såsom så många andra böcker och filmer. Vilket innebär att inte varje ord är sant, för annars skulle det vara en faktabok. Ett exempel på detta är filmen "Den perfekta stormen" som är en filmatisering av The Perfect Storm: A True Story of Men Against the Sea (Notera "A True Story") skriven av Sebastian Junger. Ett gäng fiskare är ute och jobbar när de hamnar i ett förfärligt oväder - årtiondets storm. De återfinns aldrig och man har bara viss radiokontakt att basera berättelsen på, så hur korrekt berättelsen är går aldrig att säga men antagligen är det mesta uppdiktat. Var är det stora lynchmobben som ifrågasätter detta och alla andra böcker och filmer som är baserade på verkliga händelser?

Varje mynt har två sidor och varje konflikt har en version per person involverad. Liza berättade Mias sida, ändrade detaljer för att skydda identiteter och putsade till historien så det blev en bra skönlitteratur. Monica berättar Mannen med de svarta ögonens version, dissekerar Lizas berättelse och utgår från att den enda sanningen finns i domstolsprotokollen. Men är det inte så att det finns ett stort mörkertal vad gäller hot och våld?

Jag har följt den här debatten nu i två månaders tid, i bloggar, tidningar och på forum. Den bild jag får av Monica Antonsson (främst i hennes egen blogg) är inte det minsta förtroendeingivande. Det känns som att hon är ute efter att korsfästa Liza Marklund och tjäna pengar på "Gömda" igen. Hon har till och med gått så pass långt att Mia har polisanmält henne för att ha avslöjat hennes identitet. Jag ger inte så mycket för "sanningen" i Monicas bok för den delen heller, den verkar vara minst lika vinklad som Lizas "sanning". Dessa sanningar är nog rätvinkliga mot varandra, eller åtminstone symetriska.


Jag är inte något stort fan av Liza, men inte heller är jag fan av häxjakter och lynchmobber. Ska ni lyncha Liza, då ska ni Lyncha Sebastian Junger likaså.

1 kommentar:

Anonym sa...

Havets Honmonster håller igång. Vilken Drabbning! Slagskeppet Marklund har i en svår men väl genomförd manöver väjt under rökridå och träffsäker moteld. Slagskeppet Antonsson svarar likväl med obrutet angrepp och fullgott batteri. Hur skall det sluta? Mitt tips: båda klarar sig i hamn för omfattande reparationer efter taktisk remi och strategisk seger för Antonsson; det blev inte Bismarck-Hood, det här. Snarare något åt Skagerackhållet.
.
:o)

*godis till keruberna*

- Peter Ingestad, Solna